Securo-favicon

Dla autorek i autorów

Zasady publikacji w czasopiśmie
  1. Redakcja przyjmuje tylko teksty wcześniej niepublikowane i niezłożone do druku w całości lub w części w innych czasopismach lub książkach, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Przyjmowane są tylko oryginalne artykuły naukowe o charakterze empirycznym, teoretycznym, analizy porównawcze, w tym – międzynarodowe oraz studia dotyczące poziomu państwowego, regionalnego i lokalnego, a także artykuły przeglądowe.
  2. Artykuł nie może mieć więcej niż czterech autorów.
  3. Artykuły są publikowane w języku polskim lub angielskim. 
  4. Artykuły są recenzowane w sposób anonimowy – zob. „Procedura recenzowania”.
  5. Autorzy mogą wycofać wniosek o druk artykułu najpóźniej w dniu poinformowania o przyjęciu artykułu do druku.
  6. Redakcja nie zwraca artykułów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do ich redagowania i skracania.
  7. Autorzy wypełniają oświadczenie, w którym:
    a). deklarują posiadanie praw autorskich do nadesłanego tekstu, udziału osób trzecich w jego powstaniu, źródeł finansowania, wkładu instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów (jeśli tekst jest efektem projektu badawczego);
    b). składają deklarację dotyczącą ghostwriting i guest authorship;
    c). zgadzają się na przetwarzanie danych osobowych;
    d). zgadzają się na udostępnianie tekstu na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska (CC BY-NC 3.0 PL) – pełna treść wzorca dostępna pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
  8. Oświadczenie, o którym mowa w pkt. 7 należy wydrukować, własnoręcznie datować i podpisać, zeskanować i przesłać w pliku pdf wraz ze składanym artykułem na adres email: securo.wnpism@uw.edu.pl.
  9. Autorzy mają prawo do publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, a w szczególności do rozpowszechniania w sieciach informatycznych, pod warunkiem zawarcia w utworze pełnej informacji bibliograficznej: ,,Securo”, rok …, nr … (e-ISSN 2956-6665).
Wymagania redakcyjne dotyczące artykułu
  1. Artykuł składany jest przez wysłanie go w pliku doc lub docx (MS Office) na adres email: securo.wnpism@uw.edu.pl.
  2. Objętość artykułu powinna mieścić się w przedziale 20 000 – 35 000 znaków (wraz ze spacjami, przypisami i bibliografią).
  3. Tekst powinien być napisany z interlinią 1,5; czcionką Times New Roman 12; marginesy 2,5 cm. Tekst musi być wyrównany do lewego i prawego marginesu (wyjustowany); paginacja w prawym dolnym rogu; numeracja stron ciągła, od pierwszej strony. Tytuł artykułu i tytuły podrozdziałów muszą być pisane pogrubioną czcionką i wyrównane do lewego marginesu. Akapity należy zaczynać od wcięcia (odstęp standardowy, wprowadzony automatycznie, bez wykorzystywania tabulatorów). Nie należy używać automatycznych stylów.
  4. Na początku artykułu (po tytule) musi być umieszczony abstrakt (od 800 do 2000 znaków ze spacjami), słowa kluczowe (od 3 do 6) oraz nota biograficzna na temat autorów (do 500 znaków ze spacjami). Abstrakt powinien odpowiadać na pytania: o czym jest artykuł; jakiego problemu badawczego dotyczy; jaki jest jego cel; na jakie pytanie/pytania badawcze odpowiada? Ponadto abstrakt powinien określać główne tezy, argumenty, wnioski. W przypadku badań empirycznych, także opis metody badawczej i wyniki. Abstrakt powinien być napisany w trzeciej osobie i zawierać słowa kluczowe. Nie należy powtarzać w nim ani parafrazować tytułu artykułu. Abstrakt powinien być napisany prostymi zdaniami w czasie teraźniejszym. Nota biograficzna powinna wskazywać m.in. imię i nazwisko, afiliację (pełną nazwę instytucji wraz z adresem korespondencyjnym), informację dotyczącą realizowanych studiów, adres mailowy oraz numer ORCID – na temat ORCID zob. https://www.buw.uw.edu.pl/dla-nauki/orcid/
  5. Przyjmowane są wyłącznie teksty, w których sporządzono przypisy polskie: na dole strony, numeracja ciągła, czcionka 10, interlinia 1, wyrównanie do lewego i prawego marginesu (wyjustowanie) według wzoru – zob. Instrukcja.
  6. Na końcu tekstu musi się znaleźć bibliografia ułożona w porządku alfabetycznym, zawierająca publikacje wskazane w przypisach: czcionka 12, interlinia 1, wyrównanie do lewego i prawego marginesu (wyjustowanie), wysunięcie 1,25 cm, według wzoru – zob. Instrukcja.
  7. Nad tabelami, rysunkami, wykresami, schematami itp. muszą być umieszczone: słowa „Tabela” / ,,Rysunek” / ,,Wykres” / ,,Schemat”, numer i tytuł tabeli / rysunku / wykresu / schematu, zaś pod nimi musi być wskazane źródło sporządzone według wzoru dla przypisów – zob. Instrukcja.
  8. Cytaty należy zapisywać w cudzysłowie typograficznym.
  9. Dłuższe cytaty, w szczególności wypowiedzi badanych osób należy zapisywać kursywą z wcięciem.
  10. Przypisy dolne można zastosować w celu przedstawienia dodatkowych odautorskich wyjaśnień lub merytorycznych uzupełnień.
  11. Artykuł powinien być poprawny pod względem językowym oraz mieć wymaganą przez Redakcję strukturę – zob. „Struktura artykułu naukowego”.
Struktura artykułu naukowego
  1. Tytuł artykułu
  2. Abstrakt
  3. Słowa kluczowe
  4. Nota biograficzna
  5. Tekst zasadniczy artykułu, w tym:
  • wprowadzenie (zawierające np. informacje, o czym jest artykuł, jakiego problemu badawczego dotyczy, jaki jest jego cel, na jakie pytanie/pytania badawcze odpowiada, jak również informacje o głównych tezach, wykorzystanych źródłach, przyjętej perspektywie teoretycznej, zastosowanych metodach badawczych, źródle finansowania badań);
  • podrozdziały artykułu (nie są numerowane);
  • zakończenie (podsumowanie, wnioski końcowe itp.);
  • bibliografia.
Procedura recenzowania
  1.  Złożony artykuł jest anonimizowany przez usunięcie informacji pozwalających na identyfikację autora/autorów.
  2. Artykuł oceniany jest pod względem zgodności z wymaganiami wskazanymi w: ,,Zasadach publikacji w czasopiśmie„, ,,Wymaganiach redakcyjnych dotyczących artykułu” oraz ,,Strukturze artykułu naukowego„. Brak zgodności skutkuje odrzuceniem artykułu.
  3. Artykuł jest oceniany pod względem niedopuszczalnych zapożyczeń na podstawie wyników uzyskanych z elektronicznego systemu antyplagiatowego. Negatywny wynik oceny skutkuje odrzuceniem artykułu.
  4. Po spełnieniu wymagań formalnych, artykuł jest czytany przez Redakcję i oceniany pod względem wartości merytorycznej i metodologicznej. W wyniku oceny artykuł może: a) zostać skierowany do recenzji; b) zostać zwrócony z zaleceniem wprowadzenia zmian; c) zostać zwrócony jako niezakwalifikowany do dalszych prac redakcyjnych.
  5. Pochodzenie autorów pracy, ich narodowość, przynależność etniczna, poglądy polityczne, płeć, rasa czy wyznanie nie wpływają na proces oceny nadesłanego artykułu.
  6. Recenzję artykułu przygotowuje jeden recenzent. W przypadku wątpliwości, Redakcja może powołać drugiego recenzenta. Ostateczna decyzja dotycząca publikacji artykułu lub jego odrzucenia należy do redaktora naczelnego.
  7. Recenzenci artykułów są powoływani spośród specjalistów zatrudnionych w innej instytucji niż ta, która została afiliowana przez autorów ocenianego tekstu. 
  8. Recenzenci pracują na specjalnym formularzu recenzyjnym, który zapewnia kompletność i porównywalność ocen. Formularz recenzji jest dostępny na stronie internetowej czasopisma – zob. Formularz recenzji.
  9. Recenzje są przygotowywane w trybie, w którym autorzy i recenzenci nie znają nawzajem swoich tożsamości (tzw. double-blind review process).
  10. Recenzenci składają oświadczenie o niewystępowaniu konfliktu interesów w stosunku do ocenianego artykułu. Recenzenci nie przeprowadzają oceny prac, w których występuje konflikt interesów, w szczególności wynikający z relacji z autorami artykułów.
  11. Recenzenci są zobowiązani do powiadomienia Redakcji o ewentualnych naruszeniach standardów etycznych przez autorów tekstu, w tym o każdym znacznym podobieństwie, częściowym pokrywaniu się treści recenzowanej pracy z jakąkolwiek inną opublikowaną i znaną im pracą lub o podejrzeniu plagiatu.
  12. Redakcja przesyła recenzentom artykuł w wersji zanonimizowanej, bez takich danych jak imię, nazwisko, adres, afiliacja instytucjonalna. Redakcja odsyła autorom recenzje pozbawione danych osobowych recenzenta (ewentualnie uzupełnione o merytoryczne uwagi Redakcji) oraz informację o: a) przyjęciu artykułu do publikacji w nadesłanej wersji, tj. w niezmienionej postaci; b) przyjęciu artykułu do publikacji pod warunkiem wprowadzenia zmian wskazanych w recenzji i w uwagach od Redakcji; c) nieprzyjęciu artykułu do publikacji w nadesłanej wersji i zaproponowaniu gruntownych zmian w tekście artykułu; d) nieprzyjęciu artykułu do publikacji.
  13. Autorzy mają obowiązek wprowadzić poprawki wskazane przez recenzentów i Redakcję w wyznaczonym terminie. Nienadesłanie w wymaganym terminie poprawionego tekstu skutkuje rezygnacją Redakcji z dalszych prac nad artykułem. Oprócz poprawionej wersji artykułu autorzy są zobowiązani przesłać odpowiedź na recenzje, ustosunkowując się do uwag recenzentów i Redakcji. Autorzy składają poprawiony artykuł w dwóch wersjach: w wersji uwidoczniającej poprawki w artykule (z wykorzystaniem funkcjonalności „rejestruj zmiany” lub „porównanie dokumentów”) oraz w wersji bez uwidocznienia poprawek.
  14. Ostateczna decyzja o publikacji artykułu lub jego odrzuceniu jest podejmowana po otrzymaniu przez Redakcję poprawionego artykułu i odpowiedzi na recenzje. Na tym etapie prac Redakcja zastrzega sobie prawo wystąpienia do autorów z prośbą o wprowadzenie kolejnych poprawek.
  15. Lista recenzentów przygotowujących w danym roku recenzje dla „Securo” jest jawna i zamieszczona na stronie internetowej czasopisma oraz publikowana w każdym jego numerze.
  16. Redakcja nie udziela informacji o recenzentach oceniających konkretne artykuły.
Kontakt

Zapytania ogólne oraz zapytania dotyczące potencjalnych i złożonych artykułów można kierować do Redakcji na adres email: securo.wnpism@uw.edu.pl

Przed skontaktowaniem się z nami prosimy o uważne przeczytanie naszych wskazówek O czasopiśmie oraz Dla autorek i autorów, ponieważ szczegółowo wyjaśniają one, jakie treści mieszczą się w zakresie czasopisma oraz jakie są wymagania dotyczące publikowania w ,,Securo”.

Nasz adres: 

,,Securo”
WNPiSM UW
Gmach Audytoryjny
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa